رضیم
شماره دستور پخت: 5981
رضیم
طرز تهیه گل کلم پلو

موارد لازم + طرز تهیه

در این بخش به شرح طرز تهیه‌ی یکی از غذاهای خوشمزه‌ی ایرانی یعنی گل کلم‌پلو خواهیم پرداخت. غذایی که با مواد متنوع و به تبع آن، به طرق مختلف قابل طبخ است. برای آموزش طرز طبخ آن، لطفأ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم گل کلم پلو برای ۲ نفر

برنج ۲ پیمانه
گل کلم ۱۵۰ گرم
کلم بروکلی ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم
گوجه فرنگی ۲ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
ادویه کاری ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن زیتون به مقدار کافی

طرز پخت گل کلم‌پلو

1- پیش از هرکار لازم است برنج به نسبت نوع آن به مدت 30دقیقه تا3ساعت در آب ولرم و قدری نمک خیسانده شود. سپس در ادامه،جهت پخت اولیه‌ی برنج، قابلمه‌ای متناسب با حجم مواد اولیه انتخاب و تا نیمه پر از آب نمایید و بر روی شعله قرار دهید.
2- پس از جوش آمدن آب و اضافه‌‎سازی 1 قاشق غذاخوری روغن و 1 قاشق چایخوری نمک، برنج از قبل خیسانده شده را در آب جوش بریزید و 7-10 دقیقه بعد، با امتحان آماده شدن آن، آبکش نمایید.
3- قابلمه را بر روی شعله قرار داده و پس از اضافه‌سازی میزان مناسبی از روغن، برحسب سلیقه با گذاشتن ورقه‌های سیب‌زمینی و یا نان لواش، ته قابلمه را بپوشانید و برنج را برای دم شدن در قابلمه بریزید. شعله‌ی زیاد را پس از5 دقیقه و با بخار کردن برنج داخل قابلمه، به شعله‌ی ملایم و کم تغییر دهید.
4- گل کلم . کلم بروکلی را پس از بخارپز کردن کنار بگذارید و یک پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه مقداری روغن تفت دهید. پس از طلایی شدن پیاز، گوشت چرخ شده به همراه ادویه کاری، زردچوبه و کمی نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه نموده و تا زمان تغییر رنگ گوشت، تفت دهید. پس از تغییر رنگ گوشت، نوبت اضافه‌سازی گوجه‌فرنگی رنده‌شده به مخلوط تابه است.
5- علاوه بر گوجه فرنگی رنده‌شده، فلفل دلمه‌ای نگینی‌شده را به مخلوط اضافه کنید.لازم است تا لازم نرم شدن فلفل دلمه‌ای، تفت دادن ادامه یابد. پس از آن، نصف فنجان آب را اضافه کنید و تا زمان پخته شدن کامل گوشت و همچنین تمام شدن آب مخلوط صبر نمایید.
6- پس از تمام شدن آب داخل تابه، نوبت اضافه‌سازی کلم بروکلی و گل‌کلم و همچنین زعفران دم‌کرده به تابه است. پس از تفت و یکدست‌سازی مواد داخل تابه، می‌توان آن را به برنج دم کشیده اضافه و با یکدیگر به طور یکنواخت مخلوط ساخت. بدین نحو می‌توان یک غذای سنتی خوشمزه‌ی ایرانی را در کنار اعضای خانواده نوش جان نمود. برای سرو این غذا می‌توان از سالاد شیرازی، زیتون و یا ترشی استفاده نمود.
نوش‌جان

نظر خود را بیان کنید

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرز تهیه گل کلم پلو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مهمونی چی بپزم ؟ 20 طرزتهیه دقیق رستورانی و قنادی (ثبت نام رایگان)
بهترین اپلیکیشن آموزش آشپزی و شیرینی پزی
بیش از 5000 کاربر فعال آکادمی رضیم
0 تا 100 رسپی ها ویدئویی